Descarca varianta PDF

Studiul de Audiență Radio (SAR) este un program de cercetare sindicalizat, realizat pentru şi în colaborare cu Asociaţia pentru Radio Audienţă (ARA) (specificaţii metodologice, controlul execuţiei etc.). Obiectivele principale ale acestui studiu sunt măsurarea audienţei posturilor de radio din ţara noastră şi producerea unui set unic de informaţii despre publicul ascultător, acceptat de industria de media (posturi de radio, agenţii) şi corespunzător nevoilor sale specifice (comerciale, editoriale etc.). SAR este proiectat şi se realizează pe baza standardelor metodologice şi profesionale acreditate pe plan internaţional pentru măsurarea audienţei radio (European Broadcasting Union, Towards Harmonization of Radio Audience Measurement Systems, Geneva, 1997).

Programul de cercetare SAR constă în efectuarea anuală a câte trei sondaje de audienţă de-a lungul a 45/46 de săptămâni de intervievare. Codificarea anilor de studiu este următoarea: SAR 2024, SAR 2025, SAR 2026, SAR 2027.

SAR are ca unic obiectiv măsurarea audienţei posturilor de radio româneşti (posturi publice şi reţele private). În acest scop, ARA va stabili lista posturilor ce urmează a fi incluse în SAR şi o va transmite Cercetătorilor în conformitate cu prevederile din contract.

SAR este împărţit în mai multe secţiuni de lucru, a căror execuţie va fi asigurată de către institutele de cercetare Mercury Research și Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES).

1. Universul

Universul SAR este format din persoanele în vârstă de 11 ani şi peste, rezidente în locuinţe neinstituţionalizate din localităţile urbane şi rurale, conform cu datele statistice furnizate de Institutul Național se Statistică pe baza actualizărilor anuale. Pentru ponderarea bazei SAR se vor folosi datele oferite de structura procentuală a populației după domiciliu, iar expandarea datelor (în mii persoane) se va realiza la universul populației rezidente. Pentru SAR 2024-2027 datele vor fi actualizate anual în funcție de disponibilitatea datelor statistice oficiale.

2. Volumul eşantionului

Volumul eşantionului este de 10.100 de persoane rezidente în mediul urban şi rural pentru fiecare val de măsurare. Anual se efectuează un număr de trei valuri de măsurare.În cazul în care Clientul doreşte modificarea acestui volum pe parcursul derulării contractului, acest lucru poate fi convenit cu Cercetătorii pe baza discutării tuturor aspectelor tehnice şi financiare implicate de această operaţie. Noile aranjamente vor fi definitivate înaintea lansării programului de cercetare prevăzut pentru fiecare an şi vor fi consemnate într-un act adiţional pe care părţile îl vor semna cel mai tîrziu la data de 30 noiembrie a anului premergător noului an de cercetare SAR.

3. Proiectarea eşantionului pentru un val de măsurare

Mercury Research va asigura proiectarea eşantionului pornind de la schema prezentată în Oferta Tehnică prezentată la licitație și ținând cont de recomandările ulterioare ale membrilor Comitetului Tehnic și validate de membrii Consiliului Director referitoare la condițiile tehnice și metodologice de defășurare a studiului.

SAR foloseşte un eşantion de persoane, cu un volum total de 10.100 de respondenţi pentru fiecare val.

  • Reprezentarea disproporţionată a anumitor straturi de localităţi, fără a modifica volumul total al eşantionului:
    • Subeşantionarea volumului de interviuri realizate în mediul rural  - 2.700 persoane;
    • Supraeşantionarea volumului de interviuri realizate în Bucureşti - 1.800 persoane;
    • Supraeşantionarea volumului de interviuri realizate mediul urban (mai puţin Bucureşti) – 5.600 persoane.

Eșantionul va fi realizat în mod exclusiv prin interviuri telefonice, cu ajutorul metodei CATI și vor fi obținute prin apelarea numerelor de telefon generate aleatoriu, atât pentru interviurile realizate în mediul rural cât și în mediul urban și în București.

 

Cotele impuse pentru interviurile telefonice vor fi:

  • Tip de localitate – Bucureşti (1.800 de interviuri), Urban fără București (5.600 de interviuri), Rural (2.700 de interviuri); pentru a asigura supraeşantionarea Bucureştiului şi subeşantionarea ruralului, cerute de prezentul caiet de sarcini.
  • Tip de număr de telefon - fix sau mobil, respectând următoarele proporţii:
    • Bucureşti: 7% telefon fix şi 93% telefon mobil;
    • Urban (fără Bucureşti): 7% telefon fix şi 93% telefon mobil;
    • Rural: 7% telefon fix şi 93% telefon mobil.

 

Estimarea proporţiilor pentru apelurile pe numere de fix şi mobil este refăcută anual pe baza datelor obţinute în fiecare din cele trei valuri de măsurare, pentru o ajustare cât mai eficientă a eşantionului.

Selectarea persoanelor din eşantion:

  • În cazul interviurilor realizate prin telefonul mobil, interviul se realizează cu persoana care răspunde la telefon;
  • În cazul interviurilor realizate prin telefonul fix, se trece la selecţia aleatoare a unei persoane din gospodărie (se enumeră toate persoanele din gospodărie de 11 ani si peste, după care calculatorul alege respondentul).

4. Metoda de măsurare a audienţei

Măsurarea audienţei posturilor de radio în cadrul SAR se va realiza pe baza metodei rememorării audienţei din ziua precedentă (Day After Recall), la care apelează cele mai multe din sistemele de măsurare existente pe plan internaţional. În vederea înregistrării cât mai corecte a secvenţelor de ascultare a posturilor de radio în ziua precedentă, respondenţii vor fi asistaţi prin reconstituirea principalelor activităţi desfăşurate de ei în cursul acestei zile, în raport cu care vor fi înregistrate intervalele de ascultare, precum şi cu lista posturilor de radio. De asemenea, pentru fiecare interval de ascultare consemnat în chestionar, se va înregistra modalitatea tehnică de recepţie e respectivului post de radio audiat (la aparatul de radio, la calculator/pe internet, la telefonul mobil etc.).

5. Colectarea datelor

Colectarea datelor se va face în mod exclusiv prin interviuri realizate telefonic, prin metoda CATI.

6. Rata de răspuns

La sfârșitul fiecărui val de sondaj, vor fi raportate rata de contact şi rata de succes. Aceste rate vor fi analizate  în vederea stabilirii consistenței și dinamicii acestora.

Rata de contact reprezintă procentul de contacte reuşite (a răspuns cineva la telefon) din numere  apelate;

Rata de succesreprezintă procentul de interviuri realizate din contacte reuşite (fără contactele cu depăşire cotă zilnică de interviuri).

7. Controlul intern al calităţii

Controlul intern, efectuat de Cercetători, trebuie să acopere următoarele dimensiuni:

  • Operatorii de interviu sunt în permanenţă monitorizaţi de şeful serviciului CATI. Interviurile pot fi ascultate telefonic, iar pe monitorul şefului CATI se poate vizualiza ecranul operatorului, astfel încât se verifică în timp real corectitudinea aplicării chestionarului și acurateţea încadrării răspunsurilor obţinute.
  • De asemenea, supervisorul are acces la înregistrările interviurilor realizate telefonic, putând verifica și ulterior corectitudinea aplicării chestionarelor.
  • Ambii Cercetători vor controla un volum de 20% din interviurile realizate; pentru fiecare operator implicat în realizarea interviurilor se va verifica un volum de 20% din interviurile realizate.
  • Controlul în cazul interviurilor realizate telefonic se referă la ascultarea și monitorizarea acestora.
  • Cercetătorii vor verifica să nu fie apelate alte numere decât cele din eșantion. Toate cazurile în care în procesul de selecție operatorul primește un alt număr de telefon pentru realizarea interviului de la persoana selectată sau un membru al familiei, trebuie verificate pentru asigurarea că noul nr de telefon a provenit de la respondent sau un membru al familiei în secțiunea de selecție.

 

8. Chestionarul

Chestionarul este redactat de către Mercury Research, după consultarea prealabilă a Clientului și cuprinde următoarele secţiuni:

Secţiunea I: audienţa radio

  • Audienţa extinsă:
    • Frecvenţa de ascultare a posturilor de radio într-o perioadă de o lună
    • Frecvenţa de ascultare a radioului pe următoarele tronsoane orare importante într-o perioadă de o lună:

07:00-10:00
10:00-13:00
13:00-16:00
16:00-19:00
19:00-22:00
22:00-07:00

  • Audienţa recentă: ascultarea zilnică a posturilor de radio pe intervale de un sfert de oră, detaliat pe loc, dispozitive de recepție și modalitate de ascultare (pe internet sau fără ajutorul internetului) .

Secţiunea II: utilizare Internet, telefon mobil, automobil personal

  • Posesie telefon fix;
  • Posesie telefon mobil;
  • Conexiune la Internet;
  • Număr de ore petrecute pe Internet;
  • Calitatea de conducător auto a respondentului.

Secţiunea III: date socio-demografice personale/dotări ale gospodăriei

  • Calitatea de conducător auto a respondentului;
  • Sex;
  • Vârstă;
  • Status marital;
  • Educaţia (este recomandată gruparea conform ESOMAR Social Grade);
  • Ocupaţia (este recomandată gruparea conform ESOMAR Social Grade);
  • Activ/inactiv;
  • Venit.
  • Date despre gospodărie
    • Număr de persoane;
    • Număr de copii (sub vârsta de 18 ani);
    • Educaţia principalului aducător de venit în gospodărie (este recomandată gruparea conform ESOMAR Social Grade);
    • Ocupaţia principalului aducător de venit în gospodărie (este recomandată gruparea conform ESOMAR Social Grade);
    • Persoana care face cel mai frecvent cumpărăturile;
    • Venit pe gospodărie;
    • Dotarea cu bunuri de folosinţă îndelungată (este recomandată gruparea conform ESOMAR Social Grade);
    • Autoturism.
  •  



Copyright ARA © 2007. Dezvoltat de SmartDev.